Telegram Web Link
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
همزمان با هشتم شوال؛ سالروز دومین تخریب "بهشت بقیع"
□ چرا بقیع تخریب شد؟
□ اهمیت استراتژیک بقیع در جهان اسلام ریشه در چه مولفه هایی دارد؟
□ چرا بقیع ساخته نشد؟
□ مسئولیت چهل ساله ما درباره بقیع؛ ناکامی یا کم دقتی؟
□ بقیع متعلق به کیست؟ مسئولیتش متوجه کدام شاخه از مسلمانان خواهد بود؟
□ آینده مزارات این تربت های شریف چگونه رقم خواهد خورد؟
@kultur
آیا می توان برای نگرش به مفهوم امارت اسلامی ریشه و عمقی در بستر تاریخ معاصر افغانستان خاصه با نگرش قوم پشتون به سلطنت اسلامی باز جست؟
@kultur
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
همزمان با سالروز تخریب بقیع
رابطه "دیپلماسی ایران" و "دفاع میدانی" از بقاع و اماکن مقدس؛ نگاهی به دو سده تکاپو
متن گفتگو در سایت فطروس مدیا قابل بازیابی است👇

https://www.youtube.com/c/Fotrosmediadoc

@kultur
خدمت مولوی چه صبح و شام
دارد اندر کتابخانه مقام
متعلق دلش به هر ورقی
در خیالش ز هر ورق سبقی
نه شبش را فروغی از مصباح
نه دلش را گشادی از مفتاح
نه به جانش طوالع انوار
تافته از مطالع اسرار
کرده کشاف بر دلش مستور
نور کشف و شهود و ذوق و حضور
از مقاصد ندیده کسب نجات
بی خبر از مواقف عرصات
از هدایه فتاده در خذلان
وز بدایه نهایتش حرمان
بی فروغ وصول تیره و تار
از فروع و اصول کرده شعار
زان به مجلس زبان چو بگشاید
سخنش جمله قالبی آید
صد مجلد کتاب بنهاده
در عذاب مخلد افتاده
از مجلد ندیده غیر از پوست
پی نبرده به مغزها که در اوست
پوست آمد نصیب اهل حجاب
مغزها بهره اولواالالباب
مرد دانا ز خوان چو میوه خورد
افکند پوست تا بهیمه چرد
وان که باشد بهیمه سیرت و خوی
پوست چیند همی ز برزن و کوی
پوست جز کثرت برونی نیست
مغز جز وحدت درونی نیست
هر که را رو به کثرت است و برون
پشت او سوی وحدت است و درون
عبدالرحمن جامی
@kultur
Forwarded from اتچ بات
راز جغرافیای پیرامون ما

■ در تب و تاب تحولات فلسطین و تغییرات کابینه اسرائیل؛
■■ در آمد و شد هیئت های مذاکراتی آمریکایی به افغانستان یا جابجایی و خروج نیروهای ائتلاف؛
■■■ در هیاهوی انتخابات و مناظرات نامزدهای انتخاباتی در ایران؛
■■■■ در التهابات سیاسی داخل عراق و بروز تنش های پیش رو؛
■■■■■ در استمرار تنشهای قفقاز جنوبی؛

و ...
دو خبر سخت ذهن را درگیر می دارد: "ذبح پدری در ننگرهار و مادری در هلمند توسط فرزندانشان طی ۲۴ ساعت اخیر"
اثر روانی این خبرها اگرچه در لابلای رشته تحولات منطقه ما گم است اما برای نگارنده که صبح روز پس از خروج طالبان در سال ۲۰۰۱ ماموریت داشت به کابل رفته و گزارشی از تحولات فرهنگی و اجتماعی آن کشور طی دوره امارت اسلامی ( ۱۹۹۶- ۲۰۰۱) تهیه کند یاداور یک جمله است: مشکل اساسی را نه در دوری دخترکان از مکاتب طی یک نیم نسل آموزشی باید برشمرد بلکه باید از آموزش های پیوسته سخت طفلان پسری خوف داشت که طی این شش سال پیوسته تحت آموزش قرار گرفتند و نسلی را خواهند ساخت که دو دهه بعد در رواج خشونتی غیر سازمان یافته بحرانی بر خواهد ساخت که از قوه تصور ما بیرون است.

اکنون آن نسل به عهد میانسالی پا نهاده و عوارضش آشکار شده و آنانی که باید توجه می داشتند چه بادی را آن روز کاشتند در برابر طوفانی که درو خواهند کرد، هنوز نادانسته چشم فروبسته اند و کم دقت در برابر خشونتی که سر بر می دارد سخن از زورآزمایی بر سر قدرت دارند.
@kultur
یسرا_سلیمانی از منطقه فنوج سیستان و بلوچستان در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی ۲۰۲۱ کشور مالزی برای پنجمین بار پیاپی مقام نخست را کسب کرد.
@kultur
اندر حکایت منازعات بی پایان ما ایرانیان
@kultur
Forwarded from اتچ بات
ماموریت دستگاه دیپلماسی پس از انتخابات

■ بنظر می رسد باید عمیقا خرسند بود انتخابات ریاست جمهوری در دور اول نتیجه داد، زیرا تاب و توان جامعه با آن مناظرات و تبلیغاتی که بعضا وعید بود و وعده، یا در مواردی اتهام بود و کنایه سقفی داشت و بیم از آن بود استمرار آنگونه مباحث در جامعه التهاب ایجاد کند.
■ نکاتی چون مواعید تحقیرآمیز ماهانه ۲۰ دلاری برای اکثریتی از جامعه که با کمال تاسف مخاطبانی کم شمار هم نیافت. مشاهده آرای انتخاباتی حامیان و خواهان این گونه سرانه های بی زحمت نشان از آن داد که امر غیرقابل باور می تواند تا ۳ میلیون نفر از جامعه آماری رای دهندگان را متوجه و متمایل خود سازد و عوارض سختی در پی آورد. از همه مهمتر چنین اشاراتی منزلت ملت شریف ایران را نزد جهانیان و منطقه سخت فروکاست.
■ باری؛ ارزیابی داخلی مسائل در سرای سیاست ایران نه در دامنه بضاعت این قلم است و نه در صلاحیت صاحب این سخن، اما آنچه بیش از همه اسباب توجه شده است همانا " ترجمه نتیجه و تحولات انتخاباتی ج اا در خارج از کشور است".
■ شک نیست این بخش از کار ماموریت دستگاه دیپلماسی و اصحاب سیاست خارجی است. این هم سخن درستی است که "روایتی را ما سر دهیم و ترسیم کنیم، موضوع بحث و ارزیابی خواهد شد، و اگرنه هستند دیگرانی که این ماموریت را در برابر ما دنبال کنند". پس تا زمان تهی نشده و عقربه در موعد ننشسته باید درباره این موضوع اندیشید.
■ منطقه ما سخت بحران زده و فضای جهان در تعریفی نامتقارن است و ایران کشوری است با ظرفیت های مشخص و دامنه اثرگذاری معلوم.
■ بدیهی بود در شرایط مناظره ها نگاه همه نامزدهای رقیب تعریف فرصت ها و تشریح رویکردهای خود درباره محیط بین الملل و منطقه باشد. طبیعی هم بود چونان نگاهی باید بر بستر یک دیپلماسی محقق گردد و دیپلماسی نیز وقتی در جهان معاصر توان راندن دارد که پیشاپیش از یک برنامه دیپلماسی عمومی برای اثر گذاری بر مخاطب برخوردار باشد.
■ تنها چند ساعت است که چهارچوب و چهره سیاست در ایران در بستری تازه نمایان گردیده ولی در همین بازه اندک دهها تحلیل و صدها خبر در رسانه های منطقه و جهان نشر شده است. آنچه آنان در نظر دارند ساخت و پرداخت یک تصویر برساخته است که اگر تاخیری در برابر نظریه سازی های اینگونه صورت پذیرد، گردابی که شکل خواهد گرفت سکان کشتی سیاست خارجی را به مسیر خود می کشاند. در چونان شرایطی یک نگرش انفعالی بروز خواهد یافت و بلاتردید دیپلماسی به مسیر نفی و پاسخگویی به برداشت ها و ابهامات، اتهامات و القائات رهنمون خواهد شد.
در این شرایط چه باید کرد؟
■اندیشیدن و ارزیابی از آنچه در حال پردازش خبری است: گام نخست، تحلیل و تعمق در باب اثرات جابجایی قدرت اجرایی ایران در حوزه کشورهای مهم، هدف، همسایه و نیز دولتهای رقیب، دشمن و موثر است. به عنوان گام دوم، تجمیع این دسته از دانسته ها و یافته ها در قالب ذهنی نخب و ارزیابی آنان خواهد بود. گام سوم، مآلا خلاقیتی پویا برای تولید مواضع و ابتکارات، برنامه ها و سیاست ها در عرصه دیپلماسی عمومی همراه با کاربرد مفاهیم تا بازه زمانی مانده به تعیین دولت آن هم با دقت وافر و فراست باطن است. گام چهارم ، پیمودن بلاوقفه این مسیر طی روزهای مهم پیش رو است. گام پنجم برای کسب موفقیت نسبی، تبدیل این مفاهیم به برنامه است تا بتوان در چهارسالی که چون باد در گذرست به همت و پشتکار، لااقل عمده ای از این برنامه ها را محقق ساخت و موانع بر سر راه تامین منافع ملی و تضمین امنیت ملی کشور را برداشت.
امید که حاصل آید.
@kultur
(Culture - Art & Diplomacy) pinned «‍ ماموریت دستگاه دیپلماسی پس از انتخابات ■ بنظر می رسد باید عمیقا خرسند بود انتخابات ریاست جمهوری در دور اول نتیجه داد، زیرا تاب و توان جامعه با آن مناظرات و تبلیغاتی که بعضا وعید بود و وعده، یا در مواردی اتهام بود و کنایه سقفی داشت و بیم از آن بود استمرار…»
2024/09/23 20:21:45
Back to Top
HTML Embed Code: