Telegram Web Link
شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود
جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا
دیباچهٔ مروت و سلطان معرفت
لشکر کش فتوت و سردار اتقیا

فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی

سعدی علیه الرحمه
@kultur
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
فرهنگ مقاومت نسلی تازه
کودک فلسطینی و سرباز غاصب
نقطه تفتیش بیت العامود
@kultur
وزوز کندو
جعبه ابزار مطالعات ایرانی


https://www.vezveze-kandu.de/a-digital-toolbox/#konferenzen



@kultur
مام وطن
اثری از سلیمان منصور ۱۹۷۹م/ ۱۳۵۷ش
@kultur
به کوی میکده گریان و سرفکنده روم
چرا که شرم همی‌آیدم ز حاصل خویش
نه عمر خضر بماند نه ملک اسکندر
نزاع بر سر دنیی دون مکن درویش
بدان کمر نرسد دست هر گدا حافظ
خزانه‌ای به کف آور ز گنج قارون بیش
حافظ
@kultur
(Culture - Art & Diplomacy) pinned «وزوز کندو جعبه ابزار مطالعات ایرانی https://www.vezveze-kandu.de/a-digital-toolbox/#konferenzen @kultur»
چو جیش او بجوشد در خراسان
به جوش آید ز توران تا فلسطین
ز احسانش همه آزادگان را
نصیب است از بخارا تا نصیبین
چو روز رزم‌ گیرد تیغ برکف
بخار خون رسد بر ماه و پروین
چو روز بزم‌ گیرد جام بر دست
شود روی زمین سیمین و زرین
امیر معزی
@kultur
عید فطر مبارک
کل عام وانتم بالف خیر

طراحی شده در رسانه های عمان
@kultur

عید مبارک و پر از سرور باد

در عیدگاه وصل برآمد خطیب عشق
با ذوالفقار و گفت مر آن شاه را ثنا
از بحر لامکان همه جان‌های گوهری
کرده نثار گوهر و مرجان جان‌ها
خاصان خاص و پردگیان سرای عشق
صف صف نشسته در هوسش بر در سرا
چون از شکاف پرده بر ایشان نظر کند
بس نعره‌های عشق برآید که مرحبا

مولانا
@kultur
Forwarded from اتچ بات
*سوال انتخاباتی*
وقتی در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، دکتر روحانی آن جمله معروف که " *چرخ سانتریفیوژ* ها باید بگردد تا *چرخ زندگی* مردم نیز بگردد" را بر زبان راند، هیچ گونه اطلاعی از دو دوره مذاکرات پنهانی مسقط میان ایران و امریکا نداشت. اما این جمله بدو کمک کرد تا در نگرش عمومی، به اقبالی بیش از گذشته دست یابد. دلیل ساده بود این بیان نه سخن او، بلکه انتظار و خواست همزمان مردم و حکومت بود.
با این مقدمه پرسش آن است آنچه ایشان گفت ریشه در چه برآوردی داشت و به چه نتیجه ای انجامید؟
مذاکرات برجامی نشان داد ج اا به دو دلیل وارد ابتکار مسقط شده بود. دو دلیلی که در دو گزاره آن جمله جای داشت: *تثبیت حق مسلم* دستیابی به انرژی اتمی با گردش سانتریفیوژ و *برچیده شدن گردونه تحریم ها* با حرکت چرخ زندگی.
این مقدمه حکایت از آن دارد که تنها تبلور *خواست مشترک حاکمیت و مردم* می تواند *رمز* پیروزی در یک مبارزه انتخاباتی با مشارکت حداکثری گردد. اکنون ۸ سال پس از آن رویداد *پرسش مردمان* چنین است که چه شد چرخش گردونه سانتریفیوژها تندتر شد اما چرخ گردون زندگی آنان از شتاب فرو افتاد؟ و *پرسش حاکمیت* نیز بدینگونه است که چه باید کرد چرخ زندگی از حرکت بازنایستد تا چرخ سانتریفیوژها از محور به در نرود؟
یک عامل دلسردی عامه، برخلاف پنداشت طیف نظریه پردازان اجتماعی که سخن از آزادی و دمکراسی دارند، *دوره های پیاپی و سریالی تحریم ها و گره های کور اقتصادی* است. آنچه باور عمومی را ساخته است این است که معضل بر سر چیست؟
هشت سال پس از آن سخن جناب روحانی، خواسته توامان حاکمیت و مردم، *رهایی از چنگال تحریم* است و رمز پیروزی لااقل در این دوره، پاسخ به این پرسش شده است.
محتمل است بیان انتخاباتی هر نامزدی که خود را متعهد به برچیدن تحریم ها و گشودن گره های کور اقتصاد کند پاسخ به بخشی از انتظارات جامعه و حکومت است، تنها معبری که راه مردم را به انتخابات می گشاید *گفتمان پایان بخشیدن به تحریم ها* است. همین مذاکرات اخیر دیپلماسی وین در اوج هیاهوها تنها خبری بود که مردم سخت دنبال کردند. *جهتی* آن را دستاوردی تازه در اثبات مسیر راه طی شده برشمرد و *جانبی* آن را مستمسکی برخوانده برای نفی و طرد رقیب. در این غوغا، دیپلماسی هر چه بود و هست تاکنون یک مثال تاریخی را نمایندگی می کند: *جنگ احد* .
در غزوه احد، پیامبر (ص) به عبدالله بن جبير فرمان دادند "در این شکاف کوه بمانید، چه پیروز شدیم چه منکوب، ماموریت شما حفظ این تنگه است. نه به یاری در مهلکه بشتابید و نه به جمع غنیمت برخیزید".
شکست در احد به دلیل تخطی از فرمان همان فرمانده بود و بزرگترین لطمات را بر مسلمانان وارد آورد. اینک دیپلماسی در عمق آن شکاف کوه که هم *تمثیلی* می تواند باشد از گسست میان خواست حاکمیت و مردم، و هم *رمزی* است در معبری برای نیل به انتظارات حاکمیت و مردم ماموریت گرفته تا فارغ از نگاه به معرکه انتخابات - چه پیروزی و چه شکست - در همان تنگه به تکاپو خیزد بلکه محور چرخ تحریم را به در آورد، بدین سان است که ای بسا شکافی که تحریم در پوسته زندگی مردم وارد ساخته و محور گردونه حیات آنان را از چرخش بازداشته است، ترمیم گردد.
به یک جمله؛ *پلی میان ایران و جهان شدن* ، "رمزی" می نمایاند برای خواندن *مردمان* و *حاکمان* بسوی هم، کاستن از التهابات و جلب مشارکت در تعیین سرنوشت هر دو: جامعه و حکومت.
@kultur
چگونگی تنظیم مناسبات با اروپاییان در عهد قاجاری

این متن ارزش خواندن دارد :

میرزا علی خان امین الدوله ومنع ناصرالدین شاه از سفر رسمی به فرانسه به علت مطالب سخیف روزنامه های فرانسوی:
"........باید از طرف قرين الشرف ملوکانه به جناب نظرآقا تلگرافی بشود که با آنچه در روزنامه ها دیدیم نه رسما به پاریس وارد می شویم، نه ضیافت حکومت جمهوری را قبول می کنیم...".
ادامه در
....http://ghaziha.kateban.com/post/3980


@kultur
2024/09/23 22:25:46
Back to Top
HTML Embed Code: