Telegram Web Link
👈🏿 کوهنوردی در ماه رمضان

با توجه به فصل گرما و مدت زمان طولانی روزه داری در این روزها، توصیه های ذیل را به کوهنوردان روزه دار ارائه می کنیم تا ضمن روزه داری بتوانند به فعالیت های ورزشی و کوهنوردی خود با کمترین عوارض و صدمات جسمی و افت توانائی های جسمانی و فیزیولوژیکی بپردازند.

1. حتما از 3 وعده غذائی شامل سحری، افطاری و شام استفاده کنید. به عبارت دیگر هیچ وعده غذائی را حذف نکنید.

2. فعالیت ورزشی و کوهنوردی را در خنک ترین ساعات روز و در صبح زودتر شروع کنید. ترجیحا در این ماه از کوهنوردی سنگین و جدی و در هوای گرم پرهیز کنید.

3. در سحری و در برنامه های کوهنوردی بجای استفاده از کربوهیدرات (قند) های ساده، کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، ماکارونی، برنج، سیب زمینی همراه با انواع پروتئین و گوشت استفاده کنید.

4. از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ در برنامه های کوهنوردی در هنگام شب در این ماه خودداری کنید. زیرا باعث از دست دادن آب بدن شده و فعل و انفعالات شیمیائی بدن با مشکل روبرو می شود.

5. مصرف سبزیجات، میوه ها و مغزها (دانه های خوراکی) به ویژه بعد از شام را فراموش نکنید.

6. از مصرف چربی های حیوانی و روغن های نباتی جامد حدالامکان خودداری کنید.

7. در صورت دسترسی در برنامه های کوهنوردی و در هنگام افطار شیر استفاده کنید.

8. مصرف مایعات خصوصا آب ساده و خنک از ضروری ترین نیازهای بدن انسان است که بخوبی می تواند از بروز گرمازدگی نیز جلوگیری نماید. آب را بیشتر مصرف کنید و حداقل برای برنامه های کوهنوردی از افطار تا سحر 10 تا 15 لیوان آب بنوشید.

9. نوشیدنی های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، سکنجبین و بیدمشک به خوبی می تواند به کاهش تشنگی در هنگام روزه داری کمک کند.

10. کاهش وزن در یک روز کوهنوردی بیش از 2 کیلوگرم حتما مرتبط با از دست دادن مایعات بدن است و فرد را در معرض گرمازدگی قرار می دهد.

11. گرمازدگی از موارد اورژانس پزشکی است و حتی می تواند خطر مرگ داشته باشد. با این بیماری و علائم آن آشنا باشید و راه های پیشگیری و درمان آنرا بدانید.

تهیه و تنظیم: دکتر حمید مساعدیان

👈🏿 کاهش دما در اغلب نقاط کشور

در مناطقی از خراسان شمالی، رضوی ‌و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان رگبار و رعد و برق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می شود.

در مناطقی از فارس، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، همدان، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف خواهیم داشت.

آسمان تهران نیمه ابری تا ابری و گاهی با افزایش باد همراه است.

👈🏿 آیا نوشیدن قهوه در طول برنامه های کوهنوردی مضر است؟

به واسطه تاثیرات محرک قهوه درک این مسئله بسیار آسان به نظر می رسد که چرا «قهوه» بعد از نفت دومین کالای تجاری در جهان است.

قهوه بهترین و موثرترین نوشیدنی برای بیدار ماندن و تحرک در طول روزهای پرکار است. اما چطور چنین تاثیری را ایجاد کرده و دقیقا با مغز شما چه می کند؟

زمانی که بیدار هستید ماده ای شیمیایی به نام «آدنوزین» به آرامی در مغز انباشته شده و به گیرنده های مغز چسبیده و فعالیت مغز را کاهش می دهد. در نتیجه هرچه آدنوزین بیشتری در مغز تان انباشته شود مغز شما احساس خستگی بیشتری می کند که کاملا هم درست و منطقی به نظر می رسد. چر‌ا که هرچه بیشتر بیدار بمانید بیشتر خسته خواهید شد. بالعکس زمانی که خواب هستید از غلظت آدنوزین کاسته شده و در نتیجه به تدریج احساس بیداری می کنید.

ساختار کافئین موجود در قهوه به طرز حیرت‌ انگیزی کارکردی مشابه با آدنوزین دارد. کافئین از راه جریان خون وارد مغز شده و در آنجا با آدنوزین بر سر چسبیدن به گیرنده های مغز رقابت می کند و چون آدنوزین نتوانسته است به گیرنده های مغز متصل شود احساس خواب آلودگی نمی کنید. به این صورت که مالکیت آن نسبت به گیرنده ها کاهش یافته و البته برای شمایی که در برنامه های کوهنوردی احساس خستگی می کنید نوشیدنی خوبی است.

👈🏿 هشدار جدید سازمان ملل درباره وضعیت کنونی تغییرات اقلیمی در جهان

در حالی که میزان گرمایش جهانی با سرعت بی سابقه ای روبه افزایش است و پیامدهای تغییرات اقلیمی با گذشت هر روز دشوارتر می شود، سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داد که در صورت عبور از خطوط قرمز، وضعیت کنونی تغییرات اقلیمی، بشریت را با خطر انقراض رو به رو خواهد کرد.

👈🏿 زخم نوروزی زباله بر پیکر سبز مازندران

رهاسازی زباله های جا مانده از مسافران نوروزی در حاشیه جاده هراز نازیبایی را برای این محور پرتردد ایجاد کرده، این در حالیست که مازندران به عنوان استانی گردشگر پذیر در تمام فصول سال میزبان میلیون ها ایرانی است و صنعت توریسم در این استان شمالی تعطیلی ندارد.

👈🏿 امروز هم مثل همیشه مراقب طبیعت باشید

و اما ،گهر پارک سیرجان.
در روزهای ابتدای سال جدید مردم سیرجان دغدغه جدیدی داشتند و آن هم رفتن به منطقه گردشگری جدید الاحداث گهر پارک بود .
مجتمع معدنی گل گهر سیرجان از ابتدای سال گذشته طرحی را به اجرا گذاشته بود ودر صدد ساخت یک منطقه گردشگری در نزدیکی این معدن ودر ابتدای جاده شیراز بود و گویا فاز یک این طرح ابتدای سال جدید(۱۴۰۲)افتتاح شده بود و مردم شهر سیرجان وهمچنین شهر های مجاور و روستاهای اطراف دسته دسته و گروه گروه برای بازدید از این مجتمع یورش برده بودند.
حالا این مسئله که این مجتمع در، بد آب و هوا ترین،خشک ترین وکثیف ترین(نزدیک این منطقه قبلا محل دفع زباله بوده است ودر تابستان این ناحیه جولانگاه مگس ها و پشه ها است) مناطق سیرجان بنا شده و جاده بسیار خطر ناک و پر ترددی دارد (خصوصا در ساعات رفت و برگشت سرویسهای معدن) که شاید اگر بگوییم هر هفته شاهد یک صحنه تصادف ناراحت کننده در این جاده هستیم بی راه نباشد،که این شلوغی جاده با افتتاح این مجتمع ده برابر هم شده و آمار روزهای اول نشان میدهد که در چهارمین روز شروع به کار این مجتمع،هجده هزار نفر برای بازدید به آنجا رفته بودند.
بگذریم و برویم سر اصل مطلب.
از آنجایی که انسان تنوع طلب است و تا موضوعی را خودش تجربه نکند باور نمیکند ،ما هم تصمیم گرفتیم که عصر روز چهار شنبه ۱۴۰۲/۱/۹ برای بازدید از این مجتمع بزرگ که ماه ها بود تمامی رسانه های جمعی گل گهر از آن صحبت میکردند واز طرح های جهانی،بزرک،وبین المللی اجرا شده در این مجموعه داد سخن میدادند،به راه افتاده تا با چشمان خودمان ببینیم.
ساعت از شانزده گذشته بود که وارد جاده شیراز شدیم و بطرف مجتمع حرکت کردیم،ترافیک جاده بسیار سنگین بود، کامیونها و اتوبوسهای معدن با ماشینهای سواری مسابقه گذاشته بودند ، بیشتر رانندگان سواری ها که نیمی از آنها بانوان بودند و شاید تجربه رانندگی در جاده را نداشتند بین کامیونها و اتوبوسها لایی می کشیدند و صحنه ای بسیار وحشتناک را بوجود آورده بودند.
چند دقیقه ای در این حالت دلهره آور رانندگی کردیم تا به نزدیکی محل رسیدیم در اینجا باید دور برگردان جاده را دور می زدیم وچند صد متری برمی گشتیم تا به جاده مجتمع می رسیدیم،با ترس و وحشت از سرعت زیاد کامیونها واتوبوسهای معدن که مدام از هم سبقت می گرفتند چراغ راهنما را زدیم واز سمت چپ جاده وارد دور برگردان شدیم ،از اینجا به بعد اتومبیل های سواری در دو صف مانند واگنهای قطار با سرعت کم بطرف مجتمع در حرکت بودند .
ادامه دارد.
👈🏿 «کبودوال» بزرگ ترین آبشار خزه ای جهان

زیبایی های خیره کننده «آبشار کبودوال» که آن را با نام بلندترین آبشار خزه ای ایران هم می شناسند، خاطره ای تکرار نشدنی و ابدی برای خانواده شما خلق می کند.

کمپینگ، عکاسی، پیک نیک، پیاده روی و طبیعت گردی از محبوب ترین فعالیت های گردشگری در آبشار کبودوال هستند.

© @KoohGram
👈و اما گهر پارک سیرجان!!!
قسمت دوم.
چند دقیقه ای در این صف طولانی با سرعت بسیار کم(دنده یک) حرکت کردیم تا اینکه صف کاملا متوقف شد ،صدها ماشین در دو صف موازی جلو ما قرار داشتند وهیچ حرکتی نداشتیم ،تعدادی از افراد که دیکر حوصله در صف ایستادن را نداشتند از سمت چپ جاده منحرف شدند واز جاده خاکی موجود بطرف مجتمع به راه افتادند،ما هم که واقعا از این اوضاع خسته شده بودیم،پشت سر آنها به راه افتادیم و وارد خاکی شدیم ،به حصار اطراف مجتمع که رسیدیم ،ماشینها را همانجا پارک کردیم و پیاده مسیری حدودا پانصد متری را طی کردیم تا به درب ورودی مجتمع رسیدیم ،مرد وزن،پیر ،جوان و کودک همه دسته دسته ،سواره و پیاده خود را به درب ورودی مجتمع رسانده بودند،تعداد زیادی از کارمندان بخشهای مختلف معدن ،به عنوان مامور انتظامات و نگهبان،بیسیم در دست جلو درب ورود حاظر بودند،آقایان با لباسهای گوناگون( لباس کار،لباس خونه،لباس میهمانی،لباس شرکتهای مختلف و......) و خانمها با لباسهای فرم مخصوص جلو افراد پیاده را می گرفتند و اسرار داشتند که حتما باید مسیر حدودا دو کیلومتری درب ورودی تا پارک سوار را باید با اتوبوس برویم وداد مدام تبلیغ میکردند که هشتاد و دو اتوبوس در این مجتمع فعالیت میکنند ،که ما هرچه داخل مجتمع را گشتیم بیشتر از هفت ویا هشت اتوبوس وچند مینی بوس ندیدیم که متاسفانه هر ده تا پانزده دقیقه ای یکبار یک مینی بوس، ون یا اویکو ویا.... می آمد که ظرفیت آن دوازده سیزده نفر بیشتر نبود و مردم به ناچار بطرف آن هجوم می آوردند و سی،چهل نفری روی سر و کول هم سوار می شدند و بدون در نظر گرفتن هیچ پروتکل بهداشتی وبا نادیده گرفتن تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی و بیمه ای ،بطرف پارک سوار موجود در مجتمع حرکت می کردند.
در حالی که از این وضع خیلی ناراحت بودیم واز آمدن به اینجا پشیمان شده بودیم ،چند دقیقه ای منتظر ماندیم تا شاید مینی بوسی خالی بیاید و ما هم سوار شویم ولی متاسفانه زهی خیال باطل ،به ناچار وبصورت فشرده وایستاده سوار شدیم وبا سختی بسیار بطرف پارک سوار به راه افتادیم.
ادامه دارد.......
قسمت سوم.
با این فکر که بعد از این ماجرا اگر از فشار جمعیت جان سالم به در ببریم حتما دچار بیماری آمیکرون می شویم به ایستگاه پارک سوار رسیدیم،چشمتان روز بد نبیند گویا تازه سختی تمام شده بود و اول بدبختی بود،صدها وشاید هزاران نفر در این ایستگاه آشفته و پراکنده در لابلای اتوبوسها به این سو وآن سو میدویدند ودر حالی که مسافران اتوبوس تازه رسیده هنوز پیاده نشده بودند،مردم سوار بر سر وکول هم از در و دیوار اتوبوس بالا می رفتند و وارد آن می شدند که دیگر جا برای راننده هم تنگ میشد و به سختی رانندگی میکرد،عده ای هم با بی سیم به عنوان مامور انتظامات ناشیانه،مات و مبهوت دور سر خود می چرخیدند و داد و هوار می زدند ولی سیل افسار گسیخته جمعیت هیچ اعتنایی به آنها نمی کردند.
خواستیم مسیر این منطقه گردشگری را پیاده طی کنیم که هم از هیاهوی این جمعیت به دور باشیم وهم قدمی زده و از هوای تازه و بهار بهره ای برده باشیم که انتظامات جلو ما را گرفتند و اسرار داشتند که حاشا وکلا باید حتما با اتوبوس بروید،هر چه اسرار کردیم و دلیل آوردیم که عزیزان ما کوهنوردیم و مشکلی با پیاده روی نداریم ،اگر سوار این اتوبوسها شویم با این خیل جمعیت بدون ماسک و تنیده در هم امکان مریضی صددرصد می باشد، به گوششان نرفت که نرفت!!تنها دلیلشان هم این بود که این دستور ریاست مجتمع هست و ما ماموریم و معذور.
خلاصه دوباره،ایستاده و فشرده در جمعیت سوار بر اتوبوسی شدیم و به راه افتادیم ، حدود چهار کیلومتری در خیابان تنگ و پیچ در پیچی که یک ماشین به سختی از آن می گذشت حرکت کردیم تا با انتهای جاده(آبشار مصنوعی) رسیدیم،با فشار و سختی فراوان از اتوبوس پیاده شدیم و بطرف آبشار حرکت کردیم.
ادامه دارد.........

@cafekohneveshte
دلت را به دلِ خیابان بزن...
با بی خیالیِ جاده همراه شو ...
فراموش کن روزهایت چطور گذشت ،
مهم نیست قرار است چه اتفاقاتی بیفتد ،
و مهم نیست چقدر مشغله رویِ هم تلنبار شده
روزهایِ رفته را به بادِ فراموشی بسپار
و روزهایِ نیامده را به خدا ...
چای ات را ...
کمی آرام تر و سرخوش تر از همیشه بنوش ،
جوری که سقفِ دنیا هم اگر ریخت ؛
آب در دلِ لحظه هایت تکان نخورَد .
آدم نیاز دارد گاهی عینِ خیالش نباشد .
آدم نیاز دارد برای یک روز هم که شده ؛
به خاطرِ خودش نفس بکشد

#فرزانه_زیدوند

همطناب " کوه گرام شوید "
@KOOhGram
👈و اما گهر پارک سیرجان.
قسمت چهارم.
در دو طرف مسیر آبشار دکه هایی بود که اغذیه ،ساندویچ،قهوه و..... می فروختند ،مردم هم مثل قحطی زده های گرسنه در صف های طولانی ایستاده بودند که نوبتشان شود و مثلا یک بستنی هزار تومانی را به قیمت چند هزار تومان بخرند که این چیز جدیدی نبود و ماایرانی ها در این سالهای انقلاب یاد گرفته ایم که ساعتها در صف بایستیم تا یک جنس تک تومانی را چندین تومان بخریم.
بگذریم ،خلاصه پس از مدتی پیاده روی در کنار رودخانه کوچک مصنوعی ،
الاچیقی خالی پیدا کردیم ،زیر اندازی پهن کردیم و نشستیم ،خدا رو شکر،ما که عادت داشتیم آب و آذوقه خود را همیشه همراه خود حمل کنیم ،از توی صف ایستادن راحت بودیم ،چند دقیقه ای نشستیم ،جای شما خالی خوراکی و چای میل کردیم و خستگی ناشی از سوار شدن بر مینی بوس و اتوبوس در لابلای جمعیت را از تن بیرون کردیم.
دیگر هوا تاریک شده بود و کم کم هوا داشت سرد میشد،باید لوازم مان را جمع میکردیم و باز می گشتیم .
به راه افتادیم و بعد از پیمودن مسافتی کوتاه به ایستگاه اتوبوسهای برگشت رسیدیم.
چشمتان روز بد نبیند،جمعیتی آشفته به دنبال اتوبوسها و مینی بوسهای تازه از راه رسیده می دویدند و آنها را قبل از ایستگاه متوقف میکردند،مانند هنگام ورود به پارک سوار،هنوز مسافرهای راکب پیاده نشده بودند که جمعیت از در و پنجره وارد میشدند و روی سر و کول هم ،با زور و دعوا سوار می شدند،افراد پیاده سراسیمه و آشفته اطراف ماشینها را محاصره کرده بودند،صحنه بسیار خطرناکی بود ،زنان و بچه ها در جلو چرخهای بزرگ اتوبوسها به این سو و آن سو می دویدند و رانندگان با دست و پایی لرزان به فکر راهی بودند که از مهلکه فرار کنند ،انسان با دیدن این منظره ،روز رستاخیز را در پیش رو مجسم میکرد.
ادامه دارد.
قسمت پنجم.

ما که به هیچ عنوان توانایی اینگونه سوار شدن بر وسائل نقلیه را نداشتیم تصمیم گرفتیم مسافت برگشت را پیاده طی کنیم،برای همین، بطرف یکی از مامورین انتظامات رفتم وسوال کردم:آیا ما میتوانیم پیاده برگردیم؟
مامور که از بی نظمی وبی برنامگی مجتمع وبی توجهی وبی ملاحظه بودن مردم جانش به لبش رسیده بود با خوشحالی جواب داد!اگه می توانید ،چرا که نه ،خدا خیرتون هم بده.
پس از کسب اجازه به راه افتادیم وعده زیادی هم به دنبال ما روان شدند، مسیر بسیار تنگ وخطرناکی بود که فقط جای تردد یک اتوبوس را داشت ودر اطراف آن هیچ جای اضافه ویا پیاده رویی نبود اما شیب آن ملایم بود به راحتی و بدون خسته شدن می توانستیم برگردیم .
یکی دو قسمت در مسیر جا هایی بصورت پارکینگ درست کرده بودند که اگر دو اتوبوس یا مینی بوس هم زمان می رسیدند یکی بتواند در آن مکان توقف کند ودیگری رد شود،حدودا دو کیلومتری آمدیم تا به میدانی زیبا رسیدیم، برجی با طرح قدیمی(کبوتر خانه)، برای کبوتر ها ساخته بودند ،در گوشه میدان مجسمه پیر مردی نشسته بر نیمکت در حال مطالعه با چند مجسمه کبوتر در اطرافش زمان پیری و بازنشستگی را تداعی میکرد.
از اینجا به بعد خلوت بود واوضاع تردد مردم عادی تر شده بود،چند عکسی برای یادبود گرفتیم ودوباره به راه افتادیم ،این مسیر کمی بهتر بود وبا وجود دو پیاده رو در طرفین جاده ،خطر برخورد با وسایل نقلیه را کم کرده بود.حدودا دوکیلومتری پیاده روی کردیم تا به سیاه چادرهای شبیه سازی شده زندگی عشایری رسیدیم ،عده ای مشغول خوردن آش رشته بودند وعده ای در سیاه چادر ها استراحت میکردند و یا عکس می گرفتند،جای خوب وآرامش بخشی بود،کاسه ای آش خوردیم وجانی دوباره گرفتیم وبه راه افتادیم.
در نزدیکی چادر های زیبا و سنتی عشایری باغ وحشی کوچکی ساخته بودند که هیچ همخوانی با زندگی عشایری نداشت،آخر عشایر همیشه حیوانات را آزاد دیده بودند وآنها را در بند نمی خواستند،هیچ فرد عشایری دلش راضی به اسیر کردن حیوانی نشده و نمی شود، حالا کارشناسان ساخت این مجموعه چه فکری کرده بودند و برای چه این دو مکان متضاد از هم را کنار هم قرار داده بودند،خدا عالم است.
قسمت ششم.
ما سیرجانی ها تجربه تلخی از باغ وحش و مرگ و میر حیوانات آن داریم،برای همین وقتی به باغ وحش گهر پارک رسیدیم ،پیش خودم فکر کردم که اکر این قسمت کار از مجموعه حذف میشد شاید بسیار زیبا تر بود.
چند اسب کوتوله(پونی یا مینیاتوری) چند شتر کوهان دار و لاما،دو خرس وحشت زده که در آکواریم شیشه ای و زمینی خاکی که بی شباهت به یک کارگاه ساختمانی نبود،و چند گونه جور واجور پرنده که هیچ هم زیستی با هم نداشتند،مانند(طاووس،کبک سفید، قرقاول و.....) در قفسی گرد و کوچک همچنین قفسی که میگفتند در آن پلنگی نگهداری میشود ،مجموعه باغ وحش را تشکیل میداد.
دیدن اسبان پونی که با انسانها تماس داشتند واز گرسنگی چیپس وپفک تعارفی از سوی باز دید کنندگان را می خوردند و دو خرس وحشت زده و خاک آلود که در گوشه آکواریم (قفس شیشه ای) گز کرده بودند قلب انسان را از ناراحتی به درد می آورد.
با ناراحتی و دلخوری از این شیوه نا درست نگهداری حیوانات در این مجموعه دوباره به راه افتادیم و به طرف دریاچه مصنوعی روانه شدیم.
راه زیادی نبود،ولی قبل از اینکه وارد مسیر شویم ،مینی بوس ونی خالی جلو ما ایستاد ،راننده در را باز کرد وگفت:اگر بطرف دریاچه میروید ،لطفا سوار شوید.
ما که از بدو ورود با چنین صحنه ای روبرو نشده بودیم و هیچ اتوبوس و مینی بوس خالی تا این لحظه ندیده بودیم با تعجب ،خوشحال و خندان بطرف ون رفتیم ، سوار شدیم وبه اتفاق بطرف دریاچه و پارکینگ جلو درب اصلی حرکت کردیم،در بین راه راننده مدام از بی برنامه بودن امور مجتمع وبی توجهی و بی ملاحظه بودن بازدید کنندگان صحبت کرد،در بین صحبت هایش میگفت:دیروز تعداد زیادی به زور و فشار سوار شده بودند، وقتی برای ایستادن در جایی ترمز زدم ،سر کودک یکی از مسافران که بدور از والدین در گوشه مینی بوس ایستاده بود با ستون ماشین برخورد کرد و همه بنده را مقصر می دانستند،در صورتی که ظرفیت این ماشین محدود است و ایستادان مسافر ممنوع می باشد،هنگام سوار شدن هرچه خواهش و التماس کردم که ظرفیت تکمیل است ، عزیزان لطفا سوار نشوید!! گوش نکردید وبه زور سوار شدید،حالا که سر فرزند شما بر اثر بی فکری وبی دقتی شما با ستون ماشین برخورد کرده ،بنده مقصر شده ام؟
بنده خدا راننده، دل پری داشت و مدام برای ما صحبت کرد تا به مقصد رسیدیم ،از ایشون تشکر کرده ،پیاده شدیم و بطرف دریاچه مصنوعی به راه افتادیم.
ادامه دارد......
قسمت آخر.
منظره بسیار زیبایی بود ،دریاچه ای بزرگ با رستورانی سه طبقه درمیان آن.
اطراف این دریاچه مکانهایی برای استراحت کردن و خوردن اغذیه،قهوه و.....درست شده بود و فضای سبز زیبایی با پوشش گل و چمن آن را در بر می گرفت ،موج بازدیدکنندگان از چپ و راست می آمدند ،هرکدام به سویی رفته و مشغول کاری بودند،از افطار گذشته بود، عده ای مشغول خوردن و آشامیدن داخل رستوران و کنار دکه های اطراف دریاچه بودند وعده ای هم زیر اندازی انداخته بودند و مشغول استراحت ،گروهی هم وقت و موقعیت را از دست نداده واز این فضای زیبا برای عکاسی استفاده می کردند.
یک پل زیبا محوطه بیرون دریاچه را به رستوران وسط دریاچه مرتبط میکرد و از بالا اسکله ای زیبا تا میان دریاچه پیش رفته و جلوه نمایی میکرد.
ماهم در اطراف این دریاچه ،قدمی زدیم وچند عکسی برای یادبود گرفتیم و چون دیر وقت بود و هوا هم کم کم سرد میشد پیاده بطرف درب خروجی به راه افتادیم ،ما که در هنگام ورود ماشینهای خود را بیرون از محوطه پارک کرده بودیم،مجبور شدیم پس از خروج از مجموعه از کنار جاده بطرف ضلع شرقی مجموعه پیاده روی کنیم تا به ماشینها برسیم.
نسیم خنک و ملایمی صورت را نوازش میکرد،سوار ماشینها شدیم و بطرف شهر حرکت کردیم ،در طول مسیر برگشت ،دوباره مسابقه ماشینهای سواری با اتوبوسها و کامیون های معدن در جریان بود،با ترس و دلهره از شلوغی و هیاهوی جاده به شهر رسیدیم .
در مسیر خانه به این فکر بودم که این ماجرا را بصورت گزارشی برای اطلاع عموم بنویسم ،نه برای بی احترامی به مردم شهرم و میهمانان آمده از شهر ها و روستاهای اطراف و نه برای بی ارزش کردن زحمات شبانه روزی کارکنان و کارمندان معدن گل گهر،مخصوصا بخش گهر پارک،بلکه برای تجربه کردن مسئولین این مجتمع ومروری بر عملکرد قسمتهای مختلف پارک از نگاه یک بازدید کننده ویک منتقد،در جهت برطرف کردن اشکالات و شناخت نقاط ضعف و قوت مجموعه برای بهبود و پیش رفت روز افزون این مجموعه ی زیبا و همچنین تمامی مکانهای گردشگری کشور عزیزمان ایران.
پایان.
۱۴۰۲٫۱٫۲۱
@cafekohneveshte
ابزار ولوازم اولیه ی کوهنوردی.
👈مروری بر بیست قسمت گذشته.

✔️تهیه ی آب و غذا هنگام کوهنوردی.
تهیه و حمل آب و غذا به مقدار کافی و همچنین وزن و حجم آن در طول برنامه از مهم ترین قسمتهای یک برنامه کوهنوردی می باشد.
برای این کار، نیاز خواهید داشت که غذاها را به شکل دیگری ببینید و آب را برای خود ذخیره کنید. بجای اینکه توقع غذاهای لذیذ و وعده های زیاد داشته باشید ، باید به چند غذای کلیدی که انرژی لازم را برای سپری کردن روزها در کوه تامین میکنند، باعث کاهش وزن شما و بروز ناراحتی های گوارشی نمی شوند و… توجه کنید . این بدین معنی نیست که غذای شما باید مزه ی بدی داشته باشد . زمانی که در مسیر کوهنوردی هستید ، اگر به تعادلی بین طعم و راحتی پخت و پز در کوهستان ،برسید ، به چیزی بیشتر از انرژی دست یافته اید . این غذا منبع اصلی آرامش ، راحتی ، قدرت و انگیزه ی شما خواهد بود.
واما آب:
اهمیت نوشیدن آب و مایعات در کوهستان را جدی بگیرید. آب ،یکی از مهم ترین موادی است که زندگی بشر را تأمین می کند. آب جزء اصلی بدن انسان است و در تمام فعالیت های بدن نقش دارد. آب در تمامی سلول های بدن وجود دارد. تقریبا” دو سوم وزن بدن را آب تشکیل می دهد و قسمت اعظم خون، مغز و عضلات را آب تشکیل می دهد. در استخوان نیز تقریبا” ۲۰ درصد آب وجود دارد. برای این که بدن به خوبی فعالیت کند، نیاز به آب دارد که مقدار آن در بزرگسالان روزانه حدود دو لیتر (شامل آب، شیر، آب میوه طبیعی و مایعات سالم دیگر) و در کودکان بسته به سن و اندازه، بین یک تا دو لیتر می باشد.آب همچون دیگر گروه های غذایی (کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها و مواد معدنی) در فرآیند تغذیه مناسب در کوهستان حائز اهمیت است. متأسفانه بسیاری از کوهنوردان اهمیت آب در کوهنوردی را جدی نمی گیرند.
👈بهترین روش برای دستیابی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در هنگام کوهنوردی ،تهیه آب هنگام حرکت از شهر مبدا می باشد.
تا حد امکان از نوشیدن آب از رودخانه ها،چاه ها،برکه ها وچشمه های بین راه خوداری کنید حتی اگر آب آنها به ظاهر کاملا زلال و گوارا باشد.
برای ذخیره و حمل آب هنگام کوهنوردی نیاز به ظروف خاصی همچون (قمقمه و کمل بک )داریم که در بخشهای قبلی راجع به آنها توضیح مفصل دادیم.

همطناب «کوه گرام»شوید.
@KoohGram
ابزار ولوازم اولیه ی کوهنوردی.
👈مروری بر بیست قسمت گذشته.

✔️کیسه خواب و انواع آن.
✓ قسمت اول.
کیسه خواب‌ ها با توجه به شکل ظاهری و میزان فضای موجود به چهار نوع مختلف تقسیم می‌شوند. کیسه خواب‌ های مستطیلی، نیمه مستطیلی، مومیایی و دو نفره از جمله اصلی‌ ترین انواع کیسه خواب به شمار می‌ روند.
کیسه خواب وسیله ای است که از دو لایه پارچه تشکیل شده که داخل آن با پر یا الیاف جهت عایق بندی پر شده است. این دولایه با یک زیپ به هم متصل شده . به این مجموعه کیسه مانند، کیسه خواب گفته می شود.
کیسه خواب یکی از لوازم کاربردی برای کمپینگ و کوهنوردی و سفرهای طبیعت گردی است. که لذت یک استراحت و خواب دلچسب را در شرایط سخت به شما هدیه می دهد .

✓کیسه خواب کوهنوردی.
کیسه خواب های کوهنوردی معمولا سبک تر و گرم ترند. چون در کوله پشتی به راحتی جا بگیره و در پیمایش های طولانی قابل حمل باشد. دماهای این کیسه خواب بسته به انواع برنامه، ارتفاع کمپ و شب مانی و فصل مورد استفاده  بین منفی 10 الی منفی 40 درجه سانتی گراد تعیین می شود. این کیسه خواب ها معمولا به شکل مومیایی بوده و لازم است ضدآب نیز باشند.

✓کیسه خواب طبیعت گردی و آفرود.
در این نوع کیسه خوب حجم و وزن اهمیت چندانی ندارد و مرغوبیت پارچه و زیپ و حفظ دما اولویت اول است. زیرا معمولا حمل با خودرو صورت میگیرد و نیازی به کوله کشی طولانی نیست. انواع کیسه خواب الیاف برای این کاربرد اقتصادی تر و مناسب تر هستند. این کیسه خواب ها معمولا پتویی( مستطیلی) طراحی می شوند.

✓کیسه خواب پر(Down) :
این نوع کیسه خواب، پر شده از پرِ پرندگانی همانند غاز سفید و اردک و قو می باشد. که قدرت بسیار بالایی برای حفظ گرما داشته و از مرغوبیت بالایی برخودار هستند. مزیت این نوع کیسه خواب ، وزن سبک تر و حجم پایین تر آن در حمل و کوله کشی است. گفتنی است قیمت کیسه خواب پر معمولا  بیش از الیاف است . به عنوان نمونه میتوان به کیسه خواب پر کله گاوی مدل 700N اشاره نمود .

همطناب «کوه گرام»شوید.
@KoohGram
👈🏿 چهره امروز #زاگرس واقعاً شکوهمند، دیدنی و رویایی است. یک بارانِ درخور همراه با حال خوبِ پرنده ها، بلوط ها و چشمه ها