Telegram Web Link
عراق
نجف ماتم زده
در عزای بانوی اسلام فاطمه زهرا سلام الله علیها
@kultur
4_5940503330206777647
<unknown>
مصیبت خوانی میرفخرالدین آقا مرثیه سرای افغان در تعزیت دختر پیامبر اسلام(س)

@kultur
انقلاب عراق ضد انگلیس را ناکام می‌گویند چون عشایر که با فتوای میرزا شیرازی آمدند، پایداری نکردند. دیروز در کنگره میرزا شیرازی در کربلا دلیل عیان شد. جلسه با حضور شیوخ عشایر شروع اما در میانه سخنان بلند مقامات مذهبی برخاستند و رفتند.، شنیدم گفتند زیاد حرف می زنند، نمی‌فهمیم!

https://twitter.com/AliMoujani/status/1601751060489506817?t=WzdwGlfbOfEODlFhzmZ6HQ&s=19

@kultur
🔖یادداشت روز
تنها فرصت پيش روي ايران

كم‌دقتي، فرصت‌سوزي و سراسيمگي را در سياست خارجي تكرار نكنيم

✍️سيدعلي موجاني
  {مشاور سابق وزير خارجه، محقق و مولف}

🔹تغيير در خطوط مواصلاتي و كريدورهاي منطقه‌اي كه با طرح‌هايي چون خط‌لوله انتقال گاز ترانس آناتولي (تاناپ)، مسير حمل‌ونقل بين‌المللي ترانس خزر (TITR) و كريدور مورد مناقشه زنگزور و‌... جلوه يافته به همان اندازه مهم است كه قرارداد 15ساله انتقال گاز LNG قطر به آلمان اثرگذار خواهد شد. به موازات اين تحولات، قابل دسترس‌شدن ايستگاه‌هاي اينترنت ماهواره‌اي (استارلينك) نيز جهش مهم ديگري در شبكه انتقال ديتا را رقم زده و دامنه اتصال و ارتباط جهاني را با عبور از مرزهاي خارج از كنترلِ فضا شتاب غريبي بخشيده است، بنابراين آيا با يك نگاه ساده به نقشه جهان، نمي‌توان به اين نتيجه رسيد كه بروز همان تبعات حاصل از تحولات منتج به جنگ اول جهاني در مقياس و اشكالي تازه رُخ خواهد نمود؟ 

🔹 ايران كماكان از اين فرصت برخوردار است كه در اين عطف جديد ضمن حفظ قوه و قدرت خود در پيكربندي نظام منطقه‌اي فرصت‌هايي را براي دهه‌هاي آتي فراهم آورد و ظرفيت‌هاي كنوني خود را در ميان اين درياي توفان‌زده حفاظت كند. بنابر چنين انديشه و چشم‌اندازي فرض نخست آن است كه اگرچه فرجام جنگ اوكراين ديرهنگام نيست اما فرصت بازسازي قواي تحليل رفته دو سوي اصلي جنگ -روسيه و اروپا- دو روزنه‌ موقت را مقابل ما خواهد گشود تا ايران يك نوبت تازه بتواند با توجه به بُن‌مايه فرهنگي- هويتي خود در فضاي بينابيني ميان كنشگران جهاني ايفاي نقش نمايد. 

🔹در نگاه اوليه كنشگران جهاني -اعم از روسيه و اروپا- يك مقطع تازه از ارتباط ميان ايران با منطقه آسياي مركزي كه بايد تا تعيين تكليف معادلات ديگر توازنش دستخوش بحران نگردد، كم‌هزينه‌تر از فعال شدن جايگزين‌ها و اجراي سناريوهاي ديگر است. آسياي مركزي و قفقاز با توجه به تحولات افغانستان در آستانه يك بي‌ثباتي و ناامني و اغتشاش گسترده قرار گرفته است. اين نكته‌اي نيست كه چهار جهت چين، روسيه، اروپا و امريكا نسبت به آن ناآگاه باشند. تضمين لازم آنان براي تصميم در گشودن چشم‌انداز روزنه اين منطقه به سوي همكاري با ايران، به تجربه دهه نخستين پس از فروپاشي شوروي باز مي‌گردد. كم‌دقتي، فرصت‌سوزي و سراسيمگي آزموده شده طي آن مقطع مويد آن بود كه ايران برخلاف گذشته مشترك و هويت نزديك از ظرفيت‌هاي لازم كمتر بهره برده است. حتي بعيد نيست بنابر همين نگرش، عضويت ايران در سازمان شانگهاي مقارن اوج بحران اوكراين - آن‌هم پس از يك دهه فعاليت ديپلماتيك- حاصل اين برآورد باشد.

🔹آينده پيش ‌روي ما در منطقه‌اي به‌شدت بحراني و در دوراني كه كشاكش‌هاي كنشگران اصلي به نقطه سر به سر رسيده، در گرو تصميمي هوشيارانه و صد البته شجاعانه است.

🔹حضور منطقه‌اي ايران منوط به آن است تا تحولي بنيادين را در رويكردها و كاركردهاي خود درنظر گيرد. مسوولانه و محاسبه‌مند گام در اين عهد جديد روابط ميان ملت‌ها و دولت‌ها گذارد. ظرفيت‌هاي خود كه بسيار براي آنها هزينه شد را با سرمايه‌هاي اجتماعي بين نسلي پيوند زند و طي اين نگرش تازه با تيزبيني بكوشد تا بيگانگان ظرفيت و سرمايه ايران را نرُبايند. 

⬇️متن کامل یادداشت را در اعتماد بخوانید:
https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/194765
(Culture - Art & Diplomacy) pinned «🔖یادداشت روز تنها فرصت پيش روي ايران كم‌دقتي، فرصت‌سوزي و سراسيمگي را در سياست خارجي تكرار نكنيم ✍️سيدعلي موجاني   {مشاور سابق وزير خارجه، محقق و مولف} 🔹تغيير در خطوط مواصلاتي و كريدورهاي منطقه‌اي كه با طرح‌هايي چون خط‌لوله انتقال گاز ترانس آناتولي…»
2024/09/22 08:45:13
Back to Top
HTML Embed Code: